English



بسم الله الرحمن الرحيم
وبه نستعين
والصلاة والسلام على أشرف المرسلين
سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

كما كان الحال في السنوات الماضية فإننا نخصص موضوعا تقدم فيه هدية للقراء، وكانت العادة أن ينشر هذا الموضوع في الاسبوع الاخير من الشهر إلا إن هدية هذا العام ستنشر مبكرا، والسبب أنها تتعلق بحماية الفواكه وخاصة العنب من الطيور، وبحكم أننا الآن في موسم نضج أغلب الفواكه فلا بد من نشر هذا الموضوع مبكرا عسى أن يستفيد منه القراء.

والفكرة مفيدة لمن لديه مزرعة أو بستان أو حتى بضعة أشجار فاكهة في الحديقة
وقد تبدو هذه الفكرة لمن لم يعاني من مشكلة إتلاف الطيور لمحصول العنب أنها فكرة بسيطة ولا تستحق إهتماما، ولكن من إكتوى بخسائر فادحة في محصوله حتما سيعرف قيمة هذه الهدية خاصة وأنه تمت تجربتها وأثبتت مفعولها.

الطرق التقليدية المتبعة لحماية ثمار الفواكه هي إما نشر شبكة على الشجرة أو رش الثمار بمادة كيميائية رائحتها منفرة للطيور أو بوضع خيال يشبه الانسان بجانب هذه الاشجار.
غير ان نصب شبكة على كل شجرة مكلف ويتطلب وقتا وجهدا وقد تتعرض هذه الشبكة للتلف بسبب الريح، وأحيانا تتمكن الطيور من الوصول إلى حبات العنب إما من تحت الشبكة أو من خلالها في حالة ملاصقة عنقود العنب للشبكة
وأما المادة الكيميائية المنفرة فلها مخاطر صحية على الانسان وهي أيضا مكلفة.
الطريقة التقليدية الثالثة هي بوضع خيال يشبه الانسان وهي غير مجدية فبعض الطيور لا تقيم لها وزنا.

وهناك من يستخدم الاكياس البلاستيكية العادية بربطها حول عناقيد العنب إلا أن هذا قد يؤدي إلى تلف المحصول نتيجة إزدياد الحرارة داخل الكيس كما أن العناكب الصغيرة تتجمع داخل الكيس، وحتما فإن لف كل عنقود عنب في المزرعة أو البستان بكيس بلاستيكي يتطلب وقتا ومجهودا كبيرين.




الطريقة الجديدة التي أقدمها لكم هدية في هذا الموضوع هو بربط أشرطة لامعة على أغضان الاشجار فعندما تحركها الريح تبدو للطيور وكأنها ثعبان فتخاف منها وتهجر المزرعة بالكامل.



والمادة متوفرة لدى محلات القرطاسية وهي عبارة عن سفر الكراسات التي يستخدمها الطلبة والتي تباع على هيئة قطعة مربعة ملفوفة في شكل إسطوانة أو ما يسمى "رول"
وهي لامعة كالمرآة من جانب وملونة بعدة ألوان من الجانب الآخر ، وأعتقد أن التجار هنا في ليبيا يسمونها "سفر لمعة"
فكل ما على المزارع فعله هو قص هذه اللفة إلى أشرطة عرضها حوالي عشرة سنتيمترات ثم ربط إحدى النهايات بغصن شجرة الفاكهة قرب الثمار سواء كانت عنب أو تين أو مشمش
ويجب ربط أكثر من شريط واحد على الشجرة ففي حالة ما ينقطع إحداها أو يلتف حول الاغصان فلا يتحرك، يكون الآخر شغالا
ومن المستحسن قطع اللفة إلى لفات صغيرة بدلا من طرح الشريط وقصه كما يقص القماش، ويمكن إستخدام المقص المستخدم في قطع أغصان العنب
فالسيناريو الذي أقترحه هو أن يحمل المزارع معه عدة لفات وبألوان متعددة مع المقص وكل ما وصل إلى شجرة يقوم بقص وتثبيت هذه الاشرطة منوعا الالوان، لأننا لم نحدد بعد أي الالوان هي أكثر إخافة للطيور.



فعندما تهب الريح تتحرك هذه الاشرطة وتعكس الضوء، ستبدو للعصافير وكأنها ثعبان ملون يتربص بها ويحاول الانقضاض عليها
وهذه الاشرطة متماسكة نوعا ما ولكن ويجب ألا يكون عرض الشريط أقل من سبعة سنتيمترات فلقد أثبتت التجربة أنه ينقطع بسرعة في هذه الحالة.ولقد تمت تجربتها العام الماضي فكانت النتائج باهرة، فلقد إبتعدت الطيور عن المزرعة بالكامل لدرجة أنه يجب التنبيه بعدم تثبيت هذه الاشرطة قبل موسم نضج الفواكه وذلك لأن هذه الطيور تؤدي دورا مهما في مكافحة الحشرات وخاصة الطائرة مثل الجراد، فعندما تخاف هذه الطيور وتبتعد فإن هذه الحشرات ستستقر .

و كذلك يجب إزالة هذه الاشرطة بعد جني المحصول حتى تعود هذه الطيور إلى المزرعة لممارسة دورها الطبيعي، وسيلاحظ من سيستخدم هذه الاشرطة أن الطيور لن تعود بمجرد إزالتها فكأنها وسبحان الله قد قررت أن هذا المكان يجب الابتعاد عنه حفاظا على حياتها، وهذه الطيور عادة ما تكون إما مقيمة في المنطقة أو أنها تأتيها يوميا من المدينة



أرجو ألا أكون قد تأخرت في طرح الفكرة وتقديم هذه الهدية المتواضعة للقراء ، ومن يجد هذه الفكرة مفيدة فإني أسأله برفق في هذه الايام المباركة أن يترحم على من ربياني صغيرا .


تقبل الله منا الصلاة والصيام والقيام
وحشرنا في زمرة خير الانام
وسقانا الله من حوض حبيبنا المصطفى شربة لا نظمأ بعدها أبدا

والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مهندس محمد خالد الكيلاني
بنغازي ليبيا

وللتذكير فهذا هو الموضوع الثالث في سلسلة مواضيع مأدبة الصائمين لهذا العام 1434 هجري
والتي تنشر بموقعي بموقعي i3jaz.com.ly و alkeilani.com وكذلك بعدد من المواقع الليبية






عربي



In the name of Allah the most gracious the most merciful
Whom we seek support
And peace be upon the honorable of all apostles
Prophet Mohamed, his family and companions




As was the case in the past years we dedicate an article tp present a gift to readers, and it has been a custom to publish this in the last week of the month of Ramadan.
But this year's gift will be published early. The reason for this is that the gift is related to the protection of fruits, especially grapes from birds.
These days fruits start to ripen so that publishing this article earlier may be to the benefit of some readers.
It is useful for anyone who has a farm or orchard or even a few fruit trees in the garden.
The idea may seem to those who did not suffer from the problem of bird damage to grapes as a simple idea and does not deserve attention, but those who were stung by heavy losses in crops will know the value of this gift, especially since it has been tried and proven very effective.

The traditional methods used to protect the fruits from birds are either by the deployment of net around the tree, spraying the fruits with a chemical that smells repulsive to birds, or by using a scarecrow beside these trees.
But the deployment of a net around every tree is costly and requires a lot of time and the net can be damaged by the wind and birds can sometimes get access to grapes from either under the net or through the net in the case the cluster is close to the net
Chemical Repellents pose health risks to humans, and it is also expensive.
The third traditional way of using scarecrows is also not reliable as Some birds are not really scared by it.



The new method, which I am pleased to present as a gift in this article is by tying shiny ribbons on tree branches so that When driven by the Wind it would look to birds like a Snake that scares the birds and cause them to abandon the entire farm.


The material is available at stationery stores which is used as gift wrap and it is used by school pupils to wrap their books, and it is sold in the form of Square piece wrapped in the form of a roll.
It is shiny like a mirror on one side and colorful in a variety of colors from on the other side.
All that is needed is cut the roll into smaller pieces about ten centimeters wide, then to tie one end around a fruit tree branch near the grape fruits, or apricot.
Several strips must be used on the tree so in case one gets cut off or wrap around the branches you have another.
It is advisable to cut the roll into small strips instead of spreading the gift wrap and cutting it like a piece of cloth and the user can use the pruning cutters for that.
The scenario which I am suggesting is that the farmer carries with him several rolls of multiple colors with the pruning cutters and whenever he comes to a tree he would cut and install these colorful strips in a variety of colors, because we have not yet determined which color scares the birds the most.


When the wind blows it moves these strips which reflect sunlight, and may seems to birds like a colorful snake that lurks in the trees.
These strips are somewhat strong, but the width of each strip should not be less than seven centimeters as experience has shown that it would get Cut off quickly in this case. This idea Has been tried last year and the results were impressive. Bird has moved away from the entire farm to the point that you should not install these strips before ripening fruit ripening season. This is because these birds play an important role in the fight against insects like locusts.
When the birds are scared away , these insects will settle in.
It is also advisable to remove these strips after harvest until to allow these birds to return and exercise their natural role. One will notice that the birds will not go back straight after removing these strips as it seems that they have decided to keep away from he place in order to preserve life.
Some people use regular plastic bags by wrapping them around grape clusters, but this may lead to crop damage as it the heat inside the bag build up and small spiders gather inside the bag too. The time required to wrap plastic bags around each cluster makes this method impractical.


I hope that I have not delayed publishing this idea and presenting this modest gift to readers. If any one finds this useful, I gently ask him in these blessed days to pray for mercy for my parents who have raised me when I was young .


Peace, mercy and blessings upon you from Allah

Engineer Mohamed Khaled Alkeilani
Benghazi, Libya

رجوع

Back





www.alkeilani.com